Veel ondernemers denken dat vergrijzing iets is voor later. Maar voor veel MKB-bedrijven is 'later' al begonnen.
Misschien herken je het: een medewerker die er al decennia is, is inmiddels 61. Hij kent alle klanten, weet de uitzonderingen en pakt dingen op nog voordat iemand anders het door heeft. De rots in de branding.
Maar op een dag gaat die collega met pensioen. En dan gaat er niet alleen iemand weg. Er gaat een heel archief aan kennis, ervaring en intuïtie verloren.
De toenemende vergrijzing in Nederland zorgt voor een groeiende druk op de verhouding tussen werkenden en gepensioneerden. De belangrijkste ontwikkelingen zijn:
Toenemende grijze druk: de verhouding werkenden per 65-plusser is gedaald van 7-op-1 in 1957 naar 3-op-1 in 2021. De verwachting is een verhouding van 2-op-1 rond 2040.
Groeiend aandeel ouderen: het percentage 65-plussers in de bevolking zal stijgen van circa 20% in 2022 naar bijna 25% in 2035.
Dubbele vergrijzing: de groep ouderen wordt niet alleen groter, maar ook gemiddeld ouder.
Het gevolg: deze demografische verschuiving leidt tot een andere vraag op de arbeidsmarkt.
Vergrijzing betekent niet alleen minder mensen, maar legt ook de zwakke plekken in het operationele fundament van je bedrijf bloot. Je ziet dan dat processen die moeiteloos lijken te gaan, draaien op impliciete kennis.
In zulke gevallen werkt groei of het aannemen van nieuwe mensen niet: zij missen simpelweg de routines. Zonder borging zie je:
langere inwerkperioden
frequent herhaald wiel uitvinden
vertragingen of kwaliteitsverlies
Het alternatief is minder spannend: het structureren en borgen van kennis.
Dat is vaak een ondergeschoven kindje in bedrijven. Want het klinkt erg saai. En energie komt juist los bij vernieuwen, gas geven, en dat vol ambitie. Toch is het structureren van kennis, en daarmee standaardiseren, dé sleutel tot schaalbaarheid en ook tot meer werkplezier. Digitaliseren werkt pas als je eerst je proces snapt. Niet globaal, maar echt. Wie doet wat? In welke volgorde? Wat zijn de uitzonderingen?
Zo zorg je ervoor dat ook zonder die ene 'rots' alles blijft draaien. Dat maakt je bedrijf schaalbaar en taken overdraagbaar.
Onze klanten tonen het keer op keer aan: zodra je kennis uit hoofden haalt en vastlegt, krijgt je organisatie continuïteit. Het team wordt zelfstandiger, fouten lopen terug en het bedrijf kan eenvoudiger opschalen.
Je kunt nu al starten met dit proces. Beantwoord de volgende vragen voor jezelf:
Breng in kaart: Wie gaat er binnen de komende vijf jaar met pensioen?
Welke taken wil je bij anderen onderbrengen? Welke taken wil je digitaliseren? En welke kennis moet er geborgd worden?
Als je op die manier je organisatie wilt vormgeven, wat staat je dan vandaag te doen?