orientatiekit

Direct weten hoe wij werken

Kantoor

Route en parkeren

Adres

Je vindt ons hier:

Joost van den Vondellaan 2

5152 LE Drunen

Hier is een directe link naar ons kantoor op Google Maps

Parkeren

Je parkeert bij ons gratis. Vaak is er voor de deur plaats.

Wanneer er geen ruimte meer is voor de deur, is er om de hoek voldoende ruimte op een grote parkeerplaats.

Hoe kom ik binnen

Bij de voordeur zie je een bel bij 4 bedrijven. Goed nieuws: je kunt zowel bij Club-assistent, SAM als Direct-effect aanbellen en er wordt altijd opengedaan door iemand die je verder kan helpen

Direct-effect zit op de eerste verdieping - Trap op en naar rechts

Een van ons verwelkomt je zo snel mogelijk!

Eten en drinken in de buurt

Wil je voor of na een bezoek aan ons nog graag wat eten of drinken, alleen of met een collega?

Dit zijn diverse opties die we zelf ook regelmatig bezoeken:

Het Lokaal

Afstand: 300 meter

Geschikt voor: koffie, lunch of diner.

Bakker Bart

Afstand: 450 meter

Geschikt voor: diverse verse broodjes, afhalen op daar opeten.

Bibliotheek

Wanneer je graag nog even in de buurt je laptop open klapt, is de vernieuwde bibliotheek een leuke plek. Je kunt daar makkelijk werken, onder het genot van een kop koffie.

Werkplek voor gasten

Vind je het leuk om een dag bij ons op kantoor te komen werken, of komt dit agenda- of spits technisch beter uit?

Wees welkom!

Je kunt plaatsnemen op 1 van onze werkplekken voorzien van 2 schermen en een zit-sta bureau. Heb je meer behoefte aan een vergaderruimte of belhok? Dan kan je ook plaats nemen in een van onze overlegruimtes.

Relaties

Onze ideale opdrachtgever

We hebben diverse opdrachtgevers, uit ontzettend veel verschillende branches. En die diversiteit vinden we leuk! Door de jaren heen hebben we geleerd dat de opdrachtgevers die het best bij ons passen een aantal dezelfde kenmerken hebben.

Daarom zijn dit de factoren waar we naar zoeken in elke nieuwe opdrachtgever:

  1. Je hebt een MKB bedrijf met tussen de 5 en 100 medewerkers. We zien dat we bij deze doelgroep de meeste toegevoegde waarde kunnen leveren

  2. Je ziet een risico omtrent kennisbehoud in je organisatie - Heb je veel personeel van 55+? Is de aantrekking van nieuw personeel lastig? Of herken je een hoog verloop van personeel en daarmee kennis? Dit zijn uitdagingen die we met je aan gaan.

  3. Je weet dat het slimmer kan. Eigenlijk ook dat het slimmer moet. Je zoekt een partij die het slimmer maakt voor je.

  4. Wanneer je je business laat digitaliseren, reken dan over het algemeen op een investering tussen de 30k en 150k. Laten we ook samen de businesscase maken om de ROI te bepalen.

  5. Het is belangrijk dat we met mensen met mandaat aan tafel zitten. We houden van snel gaan en werken het beste wanneer aan beide kanten snel beslissingen genomen kunnen worden.

Samenwerkingsvormen

Samenwerken met Direct-effect kan in twee vormen:

1 Project

We kiezen voor een project als op hoofdlijnen duidelijk is welke functionele onderdelen een digitaal product moet bevatten. Dat betekent dat we op voorhand een kop en een staart van het project kunnen bepalen.

Bij de realisatie van het project, werken we volgens de agile scrum methodiek. We zorgen voor een heldere roadmap met deelopleveringen. Deelopleveringen worden op de acceptatieomgeving aangeboden, waar de opdrachtgever ook na de deeloplevering altijd bij kan.

Fase 1 van een project, is ons product Business Process Mapping (BPM). Wij geloven, en hebben ervaren, dat we de juiste pijnpunten kunnen tackelen in de bedrijfsprocessen wanneer we deze ook echt begrijpen. Daar zorgen we voor met de BPM. Dit is een betaalde kick off met concrete, waardevolle deliverables voor de opdrachtgever. Deze duurt niet lang en biedt ook waarde op het moment dat de opdrachtgever vooralsnog van de opdracht af ziet of kiest voor een andere leverancier.

2 Team as a Service

Je kiest voor het inhuren van een team wanneer je weet dat er ontwikkelwerk aankomt, maar de specificaties nog niet zijn vastgesteld. Uit ervaring weet je ook dat de prioriteiten nog gaan veranderen in de toekomst. In deze situatie is het vanuit beide kanten ingewikkeld om een project vorm te geven. Team as a Service biedt dan een fijne samenwerkingsvorm.

Vaak zien we dat hiervoor gekozen wordt na de release van een product dat uit de projectfase komt. We hebben het dan over de zogenaamde doorontwikkeling.

Concreet houdt dit in dat een opdrachtgever minimaal 20 uur per maand af neemt waarbij zij gegarandeerd een plek in onze resourceplanning krijgt. Wat we in die tijd gaan realiseren, bepalen we gaandeweg.

3 Losse producten

Naast bovenstaande twee samenwerkingsvormen, bieden we de volgende producten aan:

  • Een architectuurscan

  • Business Process Mapping

  • Consultancy

  • Training

Zo start een samenwerking

Een goed begin is het halve werk. Dat geldt ook zeker voor de relatie tussen opdrachtgever en bureau.

We hebben geleerd dat deze componenten belangrijk zijn aan de start van een samenwerking:

  1. Kennismaking

  2. Toelichting processen

  3. Benodigdheden

  4. Kennismaking

De handtekening is gezet. We gaan aan de slag. Waar ons developmentteam in het voortraject op de achtergrond betrokken was, treden zij nu mee op de voorgrond. Zij gaan het waarmaken. Er gebeuren direct 2 dingen:

  1. Een kennismaking tussen alle betrokkenen bij de opdrachtgever en het hele projectteam aan onze kant. Toch fijn dat je een gezicht hebt bij de namen.

  2. Je krijgt één aanspreekpunt. Het kan zijn dat de Business Consultant die je al kende ook de Product Owner wordt. Het kan ook zijn dat dit iemand anders wordt. In dat geval betekent het een expliciete overdracht van de Business Consultant naar de Product Owner.


Toelichting processen

Voordat we in het project inhoudelijk duiken, start de Product Owner met toelichten hoe we samenwerken. Dit betekent dat o.a. dat de volgende onderdelen worden besproken:

  1. Meetings, zoals planning en refinement

  2. Taken voor de product owner aan de opdrachtgeverszijde

  3. Sprints en deelopleveringen

  4. Communicatie - e-mails, telefoon, tickets

  5. Grip houden op het budget

Benodigdheden

Voordat we aan de slag kunnen, hebben we zaken nodig van een nieuwe opdrachtgever. Denk hierbij aan:

  1. Toegang tot interne systemen

  2. Input van mensen die niet direct bij het project zijn betrokken

  3. Contactgegevens van leveranciers van onze opdrachtgever

We vragen deze zaken zo snel mogelijk uit, zodat we niet stil vallen wanneer we iets nodig hebben.

Een langdurige relatie

Bij direct-effect besteden we ook aandacht aan hoe wij als bureau langdurig fijn kunnen samenwerken met opdrachtgevers.

We werken niet voor niets al jaren met dezelfde opdrachtgevers, en bij een groot deel al meer dan 10 jaar.

Wat doen we:

  1. Iedereen in het team is op de hoogte van de overkoepelende business- en projectdoelstellingen van onze opdrachtgever. Daardoor blijft iedereen gezond kritisch op elkaar en op keuzes die in het project gemaakt worden. En dat zorgt voor effectief werken.

  2. Onze mensen zijn maximaal 70% van hun tijd declarabel. De overige tijd zetten we in om onszelf en onze werkwijze te verbeteren. Dit merkt de opdrachtgever in de kwaliteit van het werk.

  3. Een laag personeelsverloop zorgt voor minder gedoe in de communicatie in projecten. Daarom besteden we veel tijd aan het selecteren van onze mensen.

  4. Uniforme werkprocessen zorgen ervoor dat iedereen dezelfde kant op roeit. Practice what you preach.

  5. Focus. Wij zijn technische mensen. We designen en developen. We zijn groot genoeg om daarin uit te blinken. En daardoor kiezen we er ook bewust voor niet uit te blinken in copy, SEO en ads. Daarvoor stellen we graag een van onze partners aan je voor.

  6. We zeggen regelmatig nee. Als een project ons niet past, we niet geloven in de haalbaarheid of als een inhoudelijke keuze onverstandig is.

  7. We werken hybride. Iedereen werkt af en toe thuis en regelmatig op kantoor.

Samenwerking opzeggen

We geloven dat opdrachtgevers bij ons blijven omdat ze dat graag willen. Niet omdat het moet. Een samenwerking beëindigen kan dus ook altijd.

Geen jaarcontracten

De enige jaarcontracten die we hebben, zijn voor de registratie van de domeinnamen. Maar dat is alleen omdat wij die zelf ook per jaar moeten afsluiten.

De data is van jou

Wil je je data meenemen aan het einde van een samenwerking? Dan zorgen we daar natuurlijk voor - de data is immers van jou. 6 maanden na het einde van een samenwerking verwijderen we deze aan onze kant permanent.

Geheimhouding

Het einde van een samenwerking betekent bij ons niet het einde van geheimhouding. Ook na het beëindigen van de samenwerking, blijft je bedrijfsinformatie veilig bij ons.

Onze mensen

De motor achter Direct-effect is ons team van 20 mensen

Een paar dingen over hen:

  1. We zijn allemaal vakidioten

  2. We hebben een open en platte cultuur, waarin iedereen zijn ideeën kan laten horen. En waar stagiaires ook de MT leden kunnen tegenspreken. Of van ze winnen.

  3. Stagiaires blijven vaak plakken. De langste doet dit al 15 jaar.

  4. We lachen veel (soms om onze eigen grappen) en geloven dat plezier op de werkvloer zorgt voor betere resultaten voor onze klanten.

Impact op klimaat

Duurzaam ondernemen begint bij jezelf. Wij geven hier onze invulling aan door gebruik te maken van duurzame energie voorziening. Zo is het verwarming- en koelsysteem van ons kantoor gebaseerd op een lucht-water-warmtepomp. En de elektrische energie die (o.a.) nodig is voor dit systeem, wekken we zelf op door de zonnepanelen op het dak. Hierdoor werken we op jaarbasis CO₂-neutraal. Daar zijn we best trots op.

Operatie

Innovatie

Bij direct-effect werken slimme mensen. En slimme mensen hebben vaak honderden ideeën.

We vinden het belangrijk om ruimte te bieden voor die ideeën. Die ideeën leveren nog niet direct geld op. Onze mensen worden er blij van en de ideeën met potentie vinden hun weg naar onze werkprocessen of naar de eindproducten voor opdrachtgevers.

We hebben diverse initiatieven die innovatie aanjagen.

Retro’s

Tijdens de retro’s staan de vragen centraal: wat ging er goed en wat willen we verbeteren?

Dat levert allerlei inzichten op over bijvoorbeeld technische keuzes, samenwerkingen binnen het team of samenwerkingen met opdrachtgevers. Deze inzichten gebruiken we om vervolgens dingen slimmer, sneller of effectiever te doen.

Ruimte voor innovatie

Naast dat we het ontzettend belangrijk vinden om aan de bedrijven van onze opdrachtgevers te bouwen, vinden we het ook belangrijk om tijd te creëren voor het verbeteren van ons eigen bedrijf.

Zo hebben we in 2024 de volgende innovaties doorgevoerd:

Een volledig nieuw shop framework opgetuigd

Voor filament gekozen als de nieuwe basis voor ons CMS en applicaties.

Niet de minste veranderingen - wel veranderingen die zorgen dat we zorgen dat we bij de tijd blijven en goed gefundeerde web applicaties voor onze opdrachtgevers neer kunnen zetten.

Samenwerkingen

Filament

Dit is ons go-to open source framework, waar back-site (ons CMS) op is gebaseerd.

Lunar

Dit is ons open source headless webshop framework.

TransIP

We kiezen al jaren voor TransIP om onze data op te slaan. De data wordt in Nederland opgeslagen, onder streng toezicht van de Europese wetgeving.

Exact

Voor onze SaaS oplossing SAM rental hebben we een partnership met Exact.

Project management

De projecten die we doen, verschillen in omvang en complexiteit. Een website van €15.000 vraagt om een hele andere coördinatie dan een webapplicatie van €100.000. Daarom hebben we niet één vaste projectmanagement methode, maar pakken we passende elementen uit onze toolbox, om aan te sluiten bij elk project.

Waar kan je aan denken:

Één aanspreekpunt

Als opdrachtgever heb je 1 aanspreekpunt. Hij of zij is altijd op de hoogte van de uitdagingen en vorderingen in een project en bij alle meetings aanwezig.

Refinements

Bij een refinement gaat het over het exact inzichtelijk krijgen wat er gecreëerd moet worden. Grote brokken werk worden opgeknipt in kleine, overzichtelijke stukken. Dit doen we samen met de opdrachtgevers.

We stellen de acceptatie criteria op, die aangeven wanneer iets af is.

Bij kleinere projecten vinden refinements 1 of 2 keer plaats voor het hele project.

Bij grotere projecten met meer complexiteit en afhankelijkheden, refinen we vaker. Meestal is dit eens per 2 weken.

Meeting ritme

In principe hebben we twee wekelijks overleg met de opdrachtgever. In deze overleggen zorgen we voor een update van de te realiseren features en doen we deelopleveringen, waarbij we de werking van de gemaakte features uitleggen.

Afhankelijk van de fase waarin het project zich bevindt, wordt dit gecombineerd met een refinement voor de volgende feature.

Budget bewaking

Bij aanvang knippen we projecten op in deelprojecten. Elk deelproject bestaat weer uit een aantal features. Voor elk van deze features schatten we in hoeveel werk het is om een bepaalde feature te bouwen. We gaan dan uit van een gemiddeld niveau - je kunt een feature altijd nog fancier maken of juist compacter.

Deze inschatting is gebaseerd op vooronderzoek en onze ervaring met vergelijkbare projecten.

De gewerkte uren worden gelogd bij de initieel afgegeven budget van het deelproject. Zo worden eventuele afwijkingen snel zichtbaar, om zo grip te houden op het budget.

Bij een afwijking heb je als opdrachtgever een paar opties:

  1. De features binnen het deelproject kleiner maken (bij overschrijding van budget) of juist groter (bij ruimte in budget)

  2. Wachten of er bij een ander deelproject uren overblijven en deze vervolgens verschuiven

  3. Het budget op het deelproject verhogen.

De projectmanager helpt de juiste keuze te maken.

Tooling

Achter de schermen gebruiken we verschillende tools om ons werk te coördineren, de kwaliteit te bewaren en effectief te werken. De werkzaamheden die we uitvoeren, zijn voor opdrachtgevers zichtbaar in ons ticketsysteem.

Hier zie je:

  1. De taken die zijn gerefined

  2. De prioriteit van de taken

  3. De status van de taken

  4. De ingeschatte uren per taak

Over testen en bugs

Testen is belangrijk. Daar zijn we het allemaal over eens.

Toch kun je beter niet alles testen.

Web applicaties worden snel zó uitgebreid en complex, dat het testen van elke mogelijke userflow honderden uren zou kosten. Daarmee wordt de webapplicatie zo duur, dat de businesscase niet haalbaar is.

Je kunt beter accepteren dat er na een livegang af en toe wat tijd nodig is om kleine problemen op te lossen. Dat is sneller en veel goedkoper voor opdrachtgevers.

De belangrijke userflows worden heel grondig getest. Daarmee wordt het overgrote deel van de mogelijke problemen afgevangen.

Het testproces ziet er als volgt uit:

3 stappen in het testproces

We testen in drie stappen.

Stap 1. Geautomatiseerd

We hebben diverse scripts en tools die onze code reviewen en verschillende user flows nalopen. Als er een probleem optreedt, krijgen we hier een melding van en lossen we dit op.

Stap 2. Handmatig, door ons

Vervolgens testen we de belangrijke userflows volledig met de hand.

Stap 3. Handmatig, door de opdrachtgever.

Ten slotte leveren we de gemaakte functionaliteit op in een acceptatieomgeving. Deze is puur voor de opdrachtgever en biedt de opdrachtgever de mogelijkheid om alles rustig te bekijken, te testen en van feedback te voorzien. Na de goedkeuring van de opdrachtgever, gaan we live.

Livegang

Wat houdt een livegang in?

Een livegang betekent het online zetten van (een deel van) de webapplicatie. Dit kan gaan om een volledig nieuwe webapplicatie of een aanvulling op/update van een bestaand onderdeel van de webapplicatie.

Na livegang kan iedereen bij het digitale product.

Soms wordt een livegang uitgesteld.

We plannen in overleg een datum van livegang met de betrokkenen. Dit kunnen, naast de opdrachtgever, ook derde partijen zijn zoals de marketing partij, de beheerder van de oude applicatie of de leveranciers van gekoppelde pakketten.

Vervolgens werken we met z’n allen naar deze datum van livegang toe.

Soms moet een livegang last-minute worden uitgesteld. Soms ligt dit aan onvoorziene zaken, zoals een technisch probleem. Vaker zijn het oorzaken die voorkomen hadden kunnen worden. Denk hierbij aan:

  • Missende 301 redirects

  • Missende content

  • Geen toegang tot het DNS-beheer

  • Nog geen akkoord om de laatste features live te zetten

De projectmanager helpt de opdrachtgever om uitstel te voorkomen.

Best practices

We houden met een livegang altijd de volgende afspraken aan:

Codefreeze

Een aantal dagen voor de livegang, voeren we een codefreeze in. Dit betekent dat we geen nieuwe code meer toevoegen aan de webapplicatie. Dit voorkomt dat er op het laatste moment nog conflicten in de code ontstaan.

Niet live op vrijdag

Direct na de livegang is de kans op onvoorziene probleempjes het grootst. Bovendien komen er op dat moment bij iedereen vragen naar boven. Dan wil je er bovenop kunnen zitten. Niet handig als we dan net voor het weekend zitten.

CICD

We zetten tooling waarmee onze code voortdurend samengevoegd, gecheckt en live gezet wordt. Dit helpt bij het voorkomen van problemen, het doorvoeren van quick fixes en grip op releases. Dit doen we met Jenkins en Gitlab.

Taart

Niet te vergeten - livegangen moeten gevierd worden. Dat doen we met taart! Die komen we graag mee helpen opeten.

Vragen en Support

Vragen

Bij vragen zijn onze product owners altijd beschikbaar. Afhankelijk van de intensiteit van de samenwerking, via whatsapp, telefoon of e-mail.

Support tickets

Binnen het platform dat voor je is gemaakt, zit de module Tickets. Daar stel je je vragen, meld je problemen of noteer je wensen voor toevoegingen. Vanuit daar komt het bij het support- of developmentteam terecht en word je verder geholpen.

Monitoring van de site

We gebruiken tooling die de sites voortdurend checkt. Monitoring van de platformen doen we met Sentry. Monitoring van onze servers hebben we geïntegreerd in onze Slack kanalen, zodat we direct een bericht krijgen als er actie nodig is.

Administratief

Algemene voorwaarden

De meest actuele algemene voorwaarden download je via deze pagina op onze site

Intellectueel eigendom

Het intellectueel eigendom van alles wat we designen en ontwikkelen blijft conform het Nederlands auteursrecht bij Direct-effect e-business B.V.

De opdrachtgever krijgt het exclusieve gebruiksrecht voor hetgeen ze door ons laten realiseren.

Facturatie

De facturatie is afhankelijk van de samenwerkingsvorm:

  • Werken we in projectvorm? Dan is de facturatie maandelijks vooraf

  • Werk je in de onderhoudsfase met Team as a Service? Dan factureren we de strippenkaart maandelijks vooraf

  • Werken we in onderhoudsfase? Dan is de facturatie maandelijks achteraf

Bij de facturen ontvang je de gespecificeerde urenlijst van de verzorgde werkzaamheden.

Een aantal van onze diensten, zoals de hosting, certificaten, het serveronderhoud en het algemene applicatie onderhoud, zijn op abonnementsvorm. Deze worden, afhankelijk van de dienst, maandelijks of jaarlijks gefactureerd.

Betalingstermijn

We hanteren standaard een betalingstermijn van 14 dagen.

Hosting en certificaten

De hosting facturen worden op abonnementsbasis verzonden als een jaarfactuur. Je ontvangt die factuur vanaf het moment dat we daadwerkelijk met je project aan de slag gaan. Wil je stoppen met de hosting bij ons dan dienen we uiterlijk 1 maand voor de verlengingsdatum vooraf schriftelijk op de hoogte gebracht te worden.

De veiligheidscertificaten worden ook jaarlijks op abonnementsbasis aangeboden. We kijken mee welk type certificaat past bij jouw bedrijfsvoering. De facturatie hiervan vindt jaarlijks plaats.

Compliance

Databeveiliging en AVG

In al onze werkzaamheden, verwerken we steeds meer data. Dat geldt voor data van onze opdrachtgevers, maar ook van ons zelf. We genereren data en richten datastromen in. Om de veiligheid van de data te kunnen garanderen, hebben we de volgende zaken ingericht:

Verwerkersovereenkomst

We sluiten met de partijen waarbij we data verwerken (wij van hen of zij van ons) een verwerkersovereenkomst.

Privacy verklaring

Ons algemene beleid rondom het verwerken van data lees je in onze privacyverklaring op deze pagina.

ISO-certificering

We zijn as we speak onze ISO 27001 certificering aan het behalen. Zo kunnen we, naast dat we het al doen, ook aantonen dat de informatie die we voor je beheren, ook veilig opslaan en beheren.

De certificering behalen we in 2025 en verlengen we vervolgens elk jaar.

Cloud infrastructuur

Onze servers zijn onder gebracht bij TransIP waar we dedicated servers hebben voor één specifieke opdrachtgevers, en gedeelde servers waar omgevingen van meerdere opdrachtgevers op draaien. De performance van dedicated servers worden ingesteld aan de hand van behoeftes van jouw applicatie (denk hierbij aan: verwachting aantal bezoekers, aantal applicaties, type applicatie, etc.).

Geheimhouding

Iedereen uit ons team heeft geheimhoudingsplicht. Daaronder valt alle gevoelige bedrijfsinformatie, gegevens van vertrouwelijke aard en/of bijzonderheden van onze onderneming en aan ons gelieerde ondernemingen. Deze geheimhoudingsplicht geldt tijdens de arbeidsovereenkomst en daarna.