20250929131916-wide

DNP Giftmanagers

Vrij om te gaan en staan

Janet Moltmaker en Marjon Broekmeulen maken met DNP GiftManagers gepersonaliseerde (online) cadeaukaarten en -ervaringen voor de B2B-markt. Marjon werkt voornamelijk onder de Spaanse zon en Janet grotendeels vanuit haar woonplaats Haarlem. Hun team in Waalwijk draait ondertussen zelfstandig op volle toeren, ook zonder hun fysieke aanwezigheid. “We moesten ons ‘kind’ leren loslaten.”

Janet: “Marjon en ik zijn uit hetzelfde hout gesneden en halen het beste in elkaar naar boven. We zien een kans in een probleem en zetten het om in business. In 1995 werkten we drie maanden bij dezelfde werkgever, waar we vriendinnen werden. De jaren erna gingen we veel op stap in Amsterdam, waar ik destijds woonde. Ik begon een bedrijf in de

callcenterbranche, maar ik wilde meer doen

met mijn salespower en verlangde naar een eigen product.

De vrouw van een stille vennoot had een schoonheidssalon en zo kwam ik op het idee van beautybonnen met korting. Zoiets als Groupon bestond namelijk nog niet. Ik belde Marjon en stelde haar voor dat zij de productontwikkeling van die bon zou doen. We zagen het allebei helemaal zitten. Binnen korte tijd groeiden we enorm en zetten we de stap naar giftcards, met een focus op B2B.

Laptop op de keukentafel

In die begintijd werkten we ons het snot voor de ogen, zeker toen we jonge kinderen hadden. ’s Ochtends stonden we meteen ‘aan’ en ’s avonds zetten we het eten op tafel, en meteen daarna weer de laptop. Het was echt een topperiode, maar soms denk ik: hoe hebben we dat eigenlijk gedaan? Nog steeds kennen we standje ‘beuk’, waarbij we alles aan de kant zetten en recht op ons doel afgaan, maar we kunnen inmiddels ook heel goed achterover hangen.

Dat heeft moeten groeien. Destijds werkten we met het workflow systeem NAS, ‘nieuw administratief systeem’, dat we zelf hadden bedacht met een ontwikkelaar. Toen we groeiden, ging dat piepen en kraken. We kwamen erachter hoe belangrijk het is dat systemen intuïtief werken en niet steeds vastlopen. De stress van een log systeem staat vrijheid en een goede dynamiek in de weg. In drukke periodes kan het zelfs
killing zijn.

Zelf aan de knoppen

We zijn toen gaan investeren in de automatisering van onze bedrijfsprocessen. Het grootste verschil tussen vroeger en nu, is dat we zelf aan de knoppen zitten. We hoeven eigenlijk niks na te vragen bij onze softwareontwikkelaar. Als we een bepaalde functie of rapport nodig hebben, dan gaan we na of dat eenmalig of terugkerend is. In dat laatste geval laten we ons systeem zo inrichten dat wij of onze klanten het voortaan zelf kunnen. Het is maatwerk en makkelijk schaalbaar. Als we vijfduizend giftcardcodes hebben verkocht aan bedrijf X, dan kunnen we bij wijze van spreken met één druk op de knop alles regelen.

Door die basis ontstond er ruimte en maakten Marjon en ik ook een ontwikkeling door. Vroeger hielden we graag alles onder controle. Je hebt een goed team nodig om los te kunnen laten, maar hoe krijg je dat als je niet loslaat? Een kip-ei-verhaal, waar ik graag over filosofeerde. Het is net als met kinderen: pas als je eraan toe bent, kun je loslaten. Goede systemen maken dat makkelijker. Ons team is nu zelfsturend. We richten ons vooral op resultaat en minder op het proces. Onze mensen weten alles, want we geloven dat je beter werkt als je je bewust bent van het totaalplaatje.

We nemen ze daarom mee in de cijfers, beslissingen, doelen en wat beter kan. Maar ook in beloningen. Het succes creëren we samen.

Marjon en ik hebben nu zelfs afgesproken dat we operationeel niets meer willen doen en ons alleen bezighouden met de businesskant. Als er een nieuwe applicatie wordt ontwikkeld, dan laat ik het één keer zien, maar ik wil geen gebruikersnaam of wachtwoord meer hebben. Dat geeft vrijheid. We zijn soms een halve dag op kantoor in Waalwijk en soms twee dagen. Rond de kerstperiode is het op z’n drukst, maar ook dan is het team gewend om zonder ons te werken. Het is voor ons overigens geen doel om zo weinig mogelijk uren in onze onderneming te steken, maar wel om slim te kijken naar waar we onze tijd aan besteden.

Toekomstbestendig

Marjon woont in Spanje en is regelmatig in Nederland, en ik zoek haar weleens op. Laatst met het team erbij. Na een potje padel op het terras ontstond bij collega’s spontaan het idee om padelcadeaukaarten aan te bieden. Dan zijn Marjon en ik van die puppies die zeggen: gaan we doen. Het team pakt zo’n project dan zelfstandig op en wij coachen. Dat soort dingen vinden we leuk.

Als Marjon en ik elkaar lang niet zien of spreken, dan missen we elkaar weleens. We waren vriendinnen voordat we gingen ondernemen, en dat staat altijd op de eerste plek. We denken weleens na over waar we over een paar jaar willen staan, maar eigenlijk is dat niet ons ding. Je kunt van alles bedenken, maar uiteindelijk bepaalt de markt wat we doen en springen we in op onze inspiratie. Ons bedrijf is in ieder geval toekomstbestendig: we kunnen zeker tien jaar vooruit.”

DNP GiftManagers biedt het platform genaamd Ultimate Gift, dat opdrachtgevers zelf volledig kunnen personaliseren. DNP is inmiddels uitgegroeid tot aanbieder met het grootste assortiment cadeaukaarten van Nederland, exclusief voor de zakelijke markt.

www.dnp-giftmanagers.nl